Bienále grafického designu – díl druhý

Druhý pohled na Bienále grafického designu v Brně na několika řádcích. Samostatný třetí díl věnuji jednomu Rakušákovi, který mě chytil za srdce.

Celý prostor Pražákova paláce i Uměleckoprůmyslového muzea na Husové stojí za to prolézt od podlahy až k prosklenému stropu, nudu vylučuji. Ovšem pokud vás zajímá grafický design.

Brno Echo: ornament a zločin od Adolfa Loose k dnešku

Krásná koncepce výstavy, připravená Abbotem Millerem je inspirována liniemi loga Bienále, které vytvořil Jiří Hadlač v roce 1966. Linky a čáry vedou oko, působí uspokojujícím dojmem a vytvářejí nekonečné množství kombinací.

Ornamentální kresba je nesmírně tvárná, může jedním tahem uklimbávat i dramaticky rozčilovat. Jak moderně působí plakáty a dekor dvacátých let! Znamená to, že umění nepostupuje dál? Vrací se ve spirále jako na dezénu tapety na stěně? Kam směřuje moderní umění? Tohle všechno mi hlavou běželo po shlédnutí výstavy. Odpovědi teprve hledám.

V komentáři k výstavě na webu Moravské galerie čtu: „Instalační design umožňuje dialog rezonující v galeriích transformací prostoru do místa grafické ozvěny.“ Moc hezky to zní, ale vůbec jsem nepochopila co to znamená.

Fumio Tachibana

Každý porotou vybraný laureát se za čtyři roky v Brně představí samostatnou výstavou. Tachibana před čtyřmi lety vyhrál a letos dostal celé patro pro sebe.

Výstava mi trochu připomněla rané pokusy studentů grafiky ze Šuřky – popsané papíry z deníků a potiskané baličáky s potiskem.

Pochopitelná a silná inspirace japonskou kaligrafií se objevuje v působivých tištěných sériích. Znamená hledání podstaty znaku, tvaru písmene a číslice nacházení vnitřní harmonie v člověku? Pro mě ano…

Hlavní výstava

Soutěžní přehlídka v Uměleckoprůmyslovém muzeu zabírá celé přízemí a tady si sednete na zadek. Jsou tu na to židličky. Na každé z nich je soutěžní dílko. Hačnout a bedlivě prohlížet! Tady strávíte hodiny a geniálně se tu dají okoukat a obšlohávat všechny grafické vychytávky a trendy. Na židličkách leží skutečné knihy, časopisy a ilustrace. Každý posílá to nejlepší ze své dílny, že.

A co frčí? Stále minimalismus, čistota stylu, základní barevnost, bezpatkové písmo přesahující formát, proužky, kolečka, hráškově zelená a umělé materiály. Tady si nalokáte habaděj inspirace pro své vlastní grafické projekty, DOPORUČUJI!!!

Sami pro sebe si můžete vybrat svého favorita, mezinárodní porota to již udělala, to nejlepší najdete na webu Moravské galerie…A zítra přijde Stefan Sagmeister…

1 Comment(s)

  1. Tak tohle je krása.Jednoduchost a střídmé tvary skleněné soupravy mě fakt oslovují.A nápadité židličky,mají v sobě zase takovou hravou funkčnost.Moc pěkné a myslím,že jsem se již rozhodla.Rozhodně navštívím tohleto.
    A ofiko komentář k výstavě jsem nepochopila,ani na třetí čtení.Tak nevím?Je to mnou,nebo se stala někde chyba?Asi jsem ve škole nedávala pozor.

    Petra | 11. 7. 2008 | Odpovědět

Omlouváme se, ale komentáře jsou uzavřeny.